David Folkenflik

David Folkenflik was described by Geraldo Rivera of Fox News as "a really weak-kneed, backstabbing, sweaty-palmed reporter." Others have been kinder. The Columbia Journalism Review, for example, once gave him a "laurel" for reporting that immediately led the U.S. military to institute safety measures for journalists in Baghdad.

Based in New York City, Folkenflik serves as NPR's media correspondent.

His stories and analyses are broadcast on the network's newsmagazines, such as All Things Considered, Morning Edition, and Here & Now, and are featured on NPR's website and mobile platforms. Folkenflik's reports cast light on the stories of our age, the figures who shape journalism, and the tectonic shifts affecting the news industry. Folkenflik has reported intently on the relationship between the press, politicians, and the general public, as well as the fight over the flow of information in the age of Trump. Folkenflik brought listeners the profile of a Las Vegas columnist who went bankrupt fending off a libel lawsuit from his newspaper's new owner; conducted the first interview with New York Times executive editor Dean Baquet after his appointment; and repeatedly broke news involving the troubled Tronc company, which owns some of the most important regional newspapers in the country. In early 2018, Folkenflik's exposé about the past workplace behavior of the CEO of the Los Angeles Times forced the executive's immediate ouster from that job and helped inspire the sale of the newspaper.

Folkenflik is the author of Murdoch's World: The Last of the Old Media Empires. The Los Angeles Times called Murdoch's World "meaty reading... laced with delicious anecdotes" and the Huffington Post described it as "the gift that keeps on giving." Folkenflik is also editor of Page One: Inside the New York Times and the Future of Journalism. His work has appeared in such publications as the Washington Post, Politico Magazine, Newsweek International, the National Post of Canada, and the Australian Financial Review. Business Insider has called Folkenflik one of the 50 most influential people in American media.

Folkenflik joined NPR in 2004 after more than a decade at the Baltimore Sun, where he covered higher education, national politics, and the media. He started his professional career at the Durham Herald-Sun in North Carolina. Folkenflik served as editor-in-chief at the Cornell Daily Sun and graduated from Cornell with a bachelor's degree in history.

A five-time winner of the Arthur Rowse Award for Press Criticism from the National Press Club, Folkenflik has received numerous other recognitions, including the inaugural 2002 Mongerson Award for Investigative Reporting on the News and top honors from the National Headliners. In 2018, the Society of Professional Journalists recognized Folkenflik with its 2018 Ethics in Journalism Award. In 2017, Penn State University named Folkenflik as the nation's leading media critic with the Bart Richards Award. He also served as the inaugural Irik Sevin Fellow at Cornell. Folkenflik frequently lectures at college campuses and civic organizations across the country and often appears as a media analyst for television and radio programs in the U.S., the U.K., Canada, Australia, and Ireland.

Of all the disruptions unleashed by the Trump White House on how the federal government typically works, the saga of one small project, called the Open Technology Fund, stands out.

The fantastical tale incorporates the spiritual movement Falun Gong, former White House strategist Steve Bannon, the daughter of a late liberal congressman and a zealous appointee of former President Donald Trump.

Updated March 30, 2021 at 10:44 PM ET

Lachlan Murdoch, the Fox Corp. CEO and executive chairman, has departed Los Angeles and returned to Australia with his wife and children, according to three people with ties to the Murdoch family.

His move comes at a time when the company's most profitable property is confronting daunting challenges: Fox News currently faces two new defamation lawsuits from election machine and software companies seeking combined damages of $4.3 billion.

Conservative broadcaster Rush Limbaugh, who entertained millions and propelled waves of Republican politicians, has died at age 70. He had announced to listeners last year that he had stage four lung cancer.

Limbaugh's death Wednesday morning was confirmed by his wife, Kathryn, at the start of his radio program.

Two widely heralded journalists for The New York Times departed the paper Friday after unrelated episodes of their past behavior received sharp new scrutiny from other media outlets, readers and colleagues.

Updated at 3:50 p.m. ET

Election technology company Smartmatic filed a massive lawsuit Thursday against Fox News, saying the network and some of its biggest on-air personalities made it into a villain and perpetuated false claims about the recent election.

The suit names Fox stars Lou Dobbs, Maria Bartiromo and Jeanine Pirro, as well as Trump allies Rudy Giuliani and Sidney Powell.

Voice of America White House reporter Patsy Widakuswara was reassigned Monday evening just hours after pressing Secretary of State Mike Pompeo on whether he regretted saying there would be a second Trump administration after President-elect Joe Biden's victory was apparent.

Updated 9:48 a.m. ET

An influential group of more than 20 public radio stations in major cities across the country are condemning the actions of The New York Times and its star host of the hit podcast The Daily, Michael Barbaro, in addressing the collapse of the newspaper's award-winning audio series Caliphate.

An internal review by The Times found it had failed to heed red flags indicating that the man it relied upon for an extended narrative about the allure of terrorism could not be trusted to tell the truth.

Late last week, The New York Times issued one of its biggest mea culpas in years. The nation's leading newspaper returned a Peabody award and a citation as a finalist for the Pulitzer Prize after retracting the core of its hit podcast series Caliphate.

In seeking to restore faith in its journalism, however, The Times may have demonstrated the persistence of some of the problems at the heart of this scandal. The paper's top editor participated in a podcast to help correct the record and to say, as he put it, "we got it wrong."

Updated at 9:33 p.m. ET

The New York Times has retracted the core of its hit 2018 podcast series Caliphate after an internal review found the paper failed to heed red flags indicating that the man it relied upon for its narrative about the allure of terrorism could not be trusted to tell the truth.

The newspaper has reassigned its star terrorism reporter, Rukmini Callimachi, who hosted the series.

Updated at 3:03 p.m.

Right now, Newsmax TV is trying to outfox Fox News.

No media outlet has done more to bolster President Trump over the past four years than Fox News. Yet the acknowledgment by Fox's reporters, anchors and even many opinion hosts that Democratic nominee Joe Biden won the election has provided an opening for the network's much smaller rival to peel off Trump's fans.

Updated at 3:09 p.m. ET

The chief executive over the Voice of America and its sister networks has acted unconstitutionally in investigating what he claimed was a deep-seated bias against President Trump by his own journalists, a federal judge has ruled.

Updated at 3:16 p.m. ET

There may be no media figure more important in preparing Republicans and President Trump himself for a post-Trump period than magnate Rupert Murdoch.

Twenty years ago this week, I begged my bosses to stop the presses so we could avoid reporting a huge story that wasn't true: that Texas Gov. George W. Bush had won Florida, and the presidency.

In the final stretch of a tough reelection campaign, a president who burst into public consciousness as a media sensation has returned to the warm embrace of conservative media outlets and their stars.

And they have been returning the favor: giving airtime to President Trump and broadcasting his rallies, and hammering Democratic presidential nominee Joe Biden, his family and his allies.

A regulatory "firewall" intended to protect Voice of America and its affiliated newsrooms from political interference in their journalism was swept aside late Monday night by the chief executive of the federal agency which oversees the government's international broadcasters.

Pages